Friday, April 17, 2009

ANAK SOLEH SOLEHAH IMPIAN BAITUL MUSLIM

cutenya.., anak saper ni. sejuk mata nengok, amin...


Mutakhir ini, anak-anak Melayu Islam akhir zaman seolah-olah ada yang hampir hilang jatidirinya sebagai Muslim. Sebab itu remaja mempunyai maksud yang tersirat di sebalik setiap huruf itu. Remaja bermasalah digambarkan dengan pengertian berikut :


R - Rileks

E- Enjoy

M - Main-main

A - Angan-angan

J - Jaguh

A - Angkuh


Benarkan? Justeru ubat untuk remaja juga dengan remaja juga dengan maksud tersirat yang lain. Masalah remaja boleh diubati dengan pengertian berikut :


R - Religion

E - Education

M - Motivation

A - Advice

J - Journey

A - Attitude.


Justeru, semua ibu ayah marilah kita mendidik anak-anak kita dengan didikan yang terbaik dengan cakupan ilmu agama, kemahiran hidup dan keupayaan berfikir dengan kritis dan kreatif agar mereka mampu menjadi buah hati pengarang jantung yang soleh dan solehah.


Demikianlah didikan yang telah dianjurkan oleh Nabi kita dalam banyak sabdanya, antaranya berkenaan dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan Allah kepada ibubapa, andy anak itu dididik untuk menjadi orang baik, maka dari situlah jalan yang akan mereka lalui.., begitu juga sebaliknya, jadi marilah kita sama2 berdoa kepada Allah agar kita terlebih dahulu menjadi orang yang beriman, bertaqwa sebelum kita pegun apabila memasuki alam ibu bapa(bagi yang belum baitmuslim la...). - Jabbar


semoga Allah sentiasa menjadikan kita sebagai pengikut and pemimpin dari kalangan orang yang bertaqwa...

amiin....

No comments:

Post a Comment